Svåra avslut

Eller svårt att avsluta kanske??

Något jag under lång tid haft svårt för är avslut, det kan handla om att avsluta en aktivitet jag håller på med, eller ett pyssel jag gör (jag har många pågående pysselprojekt som finns på listan ”göra klart”). MEN det är även svårt vid andra avslut. Idag hade vi sista gruppsessionen på KBT:n. Den grupp jag hängt med under en längre tid skingras och vi står nu på egna ben.  

Det handlar inte bara om att stå på egna ben, att ”ensam” kämpa vidare mot depression och ångest. Det handlar om att ”splittra” en grupp som faktiskt knytits ihop under tiden vi har gått denna KBT-behandlingen. Jag har inte haft särskilt stort förtroende för att KBT är rätt metod för mig, men trots det så har jag kunnat ta till mig en hel del av det som vi gått igenom. Jag inser att jag idag faktiskt KAN säga ifrån på ett sätt jag inte tidigare kunnat. Jag är en känslomänniska och det måste jag både lära mig leva med och kunna styra mina beteenden ifrån ibland. Att agera under affekt kan ju ibland slå fel. Däremot har jag väldans svårt att fylla i alla läxor som vi haft vecka för vecka. Jag har också saknat att få gräva lite mer i det som på olika sätt bidragit till att jag har tagit till de strategier jag har för att klara av det vardagliga livet. Bland annat att jag undvikit sådant som varit svårt eller obehagligt, att jag dragit mig undan i stort från ett socialt liv, att jag skjuter upp olika saker…

Att min fotokurs på Fotografiska Akademien snart är slut känns oerhört jobbigt, ledsamt och tråkigt. Vilket gäng att få hänga med varannan tisdag. Denna entusiasm som vi får från vår fantastiska lärare Mia det kommer jag sakna… Jag våndas att det bara är två gånger kvar på kursen. 😦

Ovan har jag testat att fota med olika brännvidd…

 

 

 

Kommentera

