Var inte rädd för mörkret…

Det var tanken som dök upp i mitt huvud precis då jag skulle släcka lampan i sovrummet och äntligen få somna…

Var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där.
Vi se ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt, som ljuset
med bävan längtar till.

Var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där.
Var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

Erik Blomgren

Jag släckte lampan och hoppades få sova… Men som många andra kvällar, ville sonen något annat. Han började pipa och ropa på mig så fort jag släckte min lampa. Det är verkligen underligt hur han kan känna att jag ska sova. För det känns nästan som att han bara väntar på det.

Klockan är nu 02:10, måndag, natt mot tisdag. Visserligen måste jag inte upp tidigt i morgon, men jag vet att jag inte kan sova halva dagen ändå. Well…. jag får njuta av mörkret när det ljusnar ute. Nu får jag se på Netflixserien ”Orange is the new black” i stället för att sova.

Och nej, jag är inte rädd för mörkret, inte direkt. Men jag längtar inte till de mörka höstkvällar vi har framför oss…. Det är en jobbig tid.

 

Kommentera

