Kreativ balans?

Hur får man balans i livet? Hur får man skaparglädjen att hålla i sig, men samtidigt inte låta den ta över livet? Jag har tendenser till ”maniskt” skapande då jag finner något tillräckligt roligt eller intressant. Pärlorna flödade i månader och kreativiteten lika så… Jag kunde pärla morgon, middag och kväll, hemma och på jobbet. Men så hände något, jag bytte fokus… Nu är det virkning för kung och fosterland och på bara några veckor har jag lärt mig massor om virkning och visst känns det roligt och kreativt. Jag som inte trodde jag hade en kreativ ådra i kroppen… Men ibland blir det mer som ett tvång, ett sätt att döva något annat med. Jag har t ex fortfarande kvar mina nervösa beteenden som jag kämpat med under lång tid. Inget har hjälpt, oron/rastlösheten skeppas över till något annat för stunden, men när jag sitter där framför ett bra TV-program så pillar jag ändå sönder mina stackars fingrar.

Just nu har jag påbörjat X antal olika virkprojekt, att göra ett och bli klar med det finns inte på min karta. Hemma har jag ett antal projekt jag påbörjat med mina pärlor… Ett annat stort projekt är mitt fotograferande. När ska jag hinna med att gå igenom alla tusentals bilder jag tar? Ok, nu börjar semestern om bara några dagar, kanske kan jag ta tillfället i akt och göra klart sådant jag inte färdigställt???? Eller kommer jag påbörja flera nya projekt?

Ibland undrar jag vad folk tänker när de ser mig på bussen, tunnelbanan eller på jobbet också för all del… Jag har virkningen med mig på bussen/tunnelbanan då det stillar en del av oron att sitta still och inte kunna göra mycket annat. På jobbet vill jag vara en förebild och komma med kreativa idéer men kanske är det fel väg. Ibland tänker jag att jag borde vara mer intresserad av idrott och fotboll. Det intresset är stort i skolan! Sport och idrott har jag faktiskt aldrig varit direkt intresserad av… Suck!

Sen har jag förstås även detta intresse, att skriva. Men där har jag fastnat så totalt i ett fack, det handlar mest om mig själv! :-/ Hur kul är det för andra att läsa om det? På riktigt alltså!!! Jag är i och för sig intresserad av att läsa om andra människors liv och öden. Det fascinerar mig, men lika väl läser jag bloggar som har ett mer specifikt innehåll som pyssel, psykiska diagnoser mm. Tyvärr har jag svårt att organisera mitt läsande av bloggar. Jag vill så mycket mer än vad jag hinner, men varför är det så? Livet rinner iväg, men jag hinner inte med. Så kanske kan jag använda denna semester till att verkligen fundera ut vad som är viktigt i mitt liv för att sedan skrida till verket och göra de nödvändiga förändringar som behövs. Känns faktiskt lite läskigt att göra så! Men det är nödvändigt om jag ska få till en balans i livet, inte bara en balans i mitt kreativa skapande (som känns oändligt ibland… jag har fler drömmar och intressen jag skulle vilja prova på – måla är ett exempel, inte för att jag ”kan” men kanske går det att lära?????). Usch, nä nu får jag ge mig…. En sak i taget, det är något jag ofta får höra, men i min skalle händer minst 1000 saker samtidigt, en virvel av tankar och möjliga idéer… vart ska det sluta???

Ovan ett axplock av mina skapelser… En del klara och avslutade, en del halvfärdiga i väntan på…

Ett svar till “Kreativ balans?

  1. Det kanske säger mer om mig och hur jag funkar men jag ser inget konstigt i att bli maniskt upptagen av något

Kommentera

