Att kunna koppla av och bara vara???

En intensiv dag, som vanligt… Den började tidigt i morse och när larmet väckte mig visste jag inte vilken dag det var ens. Skitjobbigt! Nåja, allt flöt på lugnt trots allt med ungarna, frukost, mediciner och kläder. På schemat för morgonen stot besök på BUP i Ektorp med Samuel innan jobb, avslutning med promenadgruppen och eftermiddag/kväll med ungarna. På bussturen till Ektorp virkade jag febrilt… Det är min nya ”passion” och jag lär mig snabbt. Det tar en del av min energi och tid, jag får kramp i händerna och ont i rygg och nacke och mina fingrar domnar bort. Just nu håller jag på med ”filévirkning”… Virkningen har följt mig hela dagen, t ex på den fullproppade bussen till Ingarö efter besöket på BUP. Det var flera skolklasser som skulle ut till Stora Sand idag, en av de sista dagarna på terminen, och vädret var ju toppen!

På jobbet var det lugnt idag. Inte många elever på plats. Fyrorna i huset var på Södersved men jag höll mig på skolan. Rensade och fixade ”fint” i vårt fritidsförråd… hoppas ingen misstycker. 🙂 Jag har funderat en hel del på min livsresa jag gjort och om varför det blivit som det blivit. Vad är mitt problem, egentligen?? Stresskänslighet, lätt för att falla i gropen, svårt för förändringar… allt går hand i hand. Jag försöker vara mig själv, stå för den jag är idag. Det är något jag aldrig vågat tidigare… Men vad har jag varit rädd för? Idag ser jag på mina misslyckanden med sorg, varför kunde ingen stoppat tidigare? Jag tvivlar ibland på min lämplighet, men jag vet att jag har många goda egenskaper och sen har jag några mer problemfyllda sidor. Så är det nog för de flesta. Men jag vet fortfarande inte hur jag ska komma ur det sega träsk som håller mig fången.

Avslutningen med promenadgruppen var trevlig, men myggen var inte så roliga :-/ De gillar mig men jag gillar inte dem. Efter promenad och fika redde jag också ut en tid som jag fått hos kuratorn på tisdag nästa vecka, Ett nätverksmöte som jag inte visste något om, eller jo, jag vet vad det ska handla om, men det var inte kommunicerat med mig att nötet skullr vara just då… Det blev lite kämpigt för mig, men efter ett kort samtal med kuratorn så landade jag i det hela, det kommer bli bra, det måste bli bra.

Just nu försöker jag motivera mig att göra mig i ordning för kvällen. Efter middag, lite fix och plock, läsning för barnen und so weiter… så tittade jag på ”Mina två liv” och förundras över hur modiga dessa männsikor är som ställer upp och berättar sina historier. Jag har själv valt att försöka vara ”öppen”, men jag har svårt att vara det öga mot öga… jag skriver hellre… Vad roten till det onda, mörka inom mig är vet jag inte. Ibland skulle det vara skönt att ha något att ”skylla” på och då menar jag inte något diffust som en jobbig barndom. Jag menar… ibland undrar jag varför jag som tonåring drabbades av ångest och depression, varför jag har mina upp och nergångar, berg- och dalbanan som är så jobbig. Strukturen saknas… samtidigt som jag tittade på sista delen om Bipolär sjukdom virkade jag vidare… det går inte att stoppa. Sedan packade jag dessutom upp mina Nanoblocks av Brandenburger Tor som jag köpte på Tegel. Fortsatte med detta även under nästa program. Bara måste… Men missar förstås en del av det jag ser/hör.

 

Jag borde ha städat, fixat fram kläder etc. I morgon är det skolavslutning. Jag har köpt lite nya fina kläder till grabbarna, nya shorts och varsinn skjorta. De kommer bli så fina i morgon! Själv känner jag mig som en va………. Har inge bra kläder alls… men jag får försöka duga som jag är. Jag känner mig ostruktirerad i skallen, klockan närmar sig midnatt och jag ska upp om ca 5 timmar. Kanske dags att krypa till korset och komma i säng? Men ska bara….

I morgon blir en tuff dag. Jag vill så gärna vara med vid skolavslutningen, men det kommer ta på krafterna att ”jobba” från 8.30-15.30 (även om det säkert blir ganska lugnt trots allt).

Idag fick jag slänga ett par av mina fina krukväxter. Två av dem var hårt angripna av bladlöss som invaderade fönstret i köket varje dag. Jag har försökt bli av med dem men det gick inte. I vardagsrummet klättrade det småkryp på fönstret, så även pelargonerna har något skit på sig. De står på balkongen nu… Jag som tyckte det blev så fint och lite hemtrevligt med blommor i fönstren…

Nä, nu tuppar jag snart av. Ska plocka fram kläder och försöka gräva fram sängen så att jag får ett par timmars sömn. Det snurrar lätt i skallen  nu av trötthet.

Dagens skörd av bilder…

Tack för idag!

PS Ber om ursäkt för ev stavfel eller felskrivningar… 🙂

Kommentera

