#Blogg100 No 73: Domningar i händerna…

Karpaltunnelsyndrom sa min sjukgumnast på Capio att det KAN vara då mina fingrar domnar på natten, framför allt högerhanden. Jag vaknar ofta av detta och måste röra på fingrarna och försöka bli av med stickningarna. Jag har även haft problem med stickningar/domningar i fötterna tidigare. Problemen verkar hopa sig med åldern… sämre syn, ont i ryggen, värk i lederna, domningar i händer och fötter… listan kan göras lång. När det gäller händerna känner jag lite oro över att jag får stickningar i fingrarna när jag pärlar, syr, virkar, skriver på datorn etc. Jag känner mig smått ”handikappad” av det då jag måste ta pauser i arbetet. Sen ser jag betydligt sämre nu, men det fungerar hyfsat med glasögonen på…

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.

Besvären kan ibland vara tecken på andra sjukdomar, till exempel minskad hormonproduktion från sköldkörteln.

Ovan utdrag från informationen på 1177 Vårdguidens hemsida. Det är alltså ganska troligt att jag drabbats av just karpaltunnelsyndrom. Bara att boka tid hos sjukgymnasterna på VC för bedömning. Jag har under några nätter försökt sova med en skena från Apoteket på högerhanden/handleden. Det blir svettigt och är lite obekvämt, men det hjälper en del känns det som. Vad jag ska göra när jag handarbetar vet jag inte.

Nåväl, livet går sin gilla gång, bara att acceptera och försöka göra det bästa av det. 🙂

Idag har det regnat precis hela dagen. Urk säger jag bara, vi har varit inne i stort sett hela dagen vilket inte är bra för pojkarna. De är inte alltid så roligt att ha med dem att göra då de inte får vara tillräckligt aktiva. Under sena eftermiddagen tappade jag helt tålamodet och blev riktigt irriterad då de bara bråkade och trilskades. Men kvällen blev hyfsat bra ändå.

Nu stundar en ny vecka, barnen ska vara hos sin pappa, jag har semester från onsdag till måndag och på torsdag morgon flyger jag och Bosse till Berlin. Det ska bli spännande att uppleva en ny stad. Det kommer bli några intensiva dagar med kameran i högsta hugg! Idag är det dock torka vad gäller foton…

Det får bli några bilder från tidigare under veckan…

PS Dagens pysser, jag syr peyotestitch, ska förhoppningsvis äntligen lyckas fullfölja ett pärldjur med denna teknik. Har tagit lång tid att klura ut hur man egentligen gör… 🙂

#Blogg100

Kommentera

