#Blogg100 No 68: I didn´t do it

Inte idag i alla fall. Jag tog inte steget ut i ”det okända”, men jag står vid startlinjen. Det är så enkelt att tänka tanken men så svårt när det väl gäller. Jag har ju en vilja, en önskan och en rädsla. Jag vill värna om mig själv, komma först (ja näst efter mina barn förstås). Kanske var det ångesten jag kände idag som hindrade att jag tog tag i det hela. Ångesten kom sig av att natten blev sömnlös (p g a oroliga barn). Fick kanske två-tre timmars sömn.

Under alla dessa år som jag varit tyst, inte tagit tag i problemen, låtit saker bero, känt att ”jag nog förtjänar just detta”, har jag nervärderat mig själv, som människa, mamma, kvinna och arbetstagare. Det måste sluta här och nu. Jag får inte fortsätta blunda och treva mig framåt. Mitt liv är mitt, ingen annan kan leva det åt mig. Visst kan jag ibland känna att jag skulle önska en annan medkänsla och förståelse för den jag har varit och för den jag är, kanske hade mitt liv sett annorlunda ut om någon på allvar hade hjälpt mig att ta tag i det jag inte kunde se hos mig själv. Det är inget ”fel” på mig, jag är jag, jag har goda och mindre goda egenskaper, tystlåten, lite vid sidan om… en känslig ”udda” fågel som har svårt att hitta sin plats.

I morgon får bli dagen jag tar tag i den fråga som snurrar i mitt huvud, min framtid, mitt liv. Jag måste vårda mitt inre och inte bara ”köra på” och hoppas på det bästa. Jag har varit så nära väggen flera gånger, bitit ihop och smitit förbi med knapp marginal, hållit ett tag till men allt kommer till vägs ände. Jag nådde botten, även om jag inte helt sjönk ner i det mörka vilda hav. Jag höll mig flytande, för mina barn gav mig styrkan att gå upp ur sängen varje morgon. Det gör de fortfarande även om jag helst vill att de blir något mer självständiga på lördags- och söndagsmorgnar 🙂 T ex själva fixar en enkel frukost så jag får vila ut lite mer. Men det kommer så sakteliga, de blir mer självständiga!

Nåja, hade en härlig dag på jobbet, exkursion med ena fyran på NO:n bland annat. Efter arbetet promenadgruppen på Capio som tyvärr inte helt fyller sin funktion längre. Fikade med en av mina promenadkompisar på CAS innan jag mötte Simon i centrum.

Hoppas på en bättre natt vad gäller sömnen i alla fall. En av eleverna spådde mig i handen att jag i natt skulle få sova, bara att hoppas!! 🙂

#Blogg100

Ett svar till “#Blogg100 No 68: I didn´t do it

Kommentera

