#Blogg100 No 36: Inspiration och lite till…

Det är påsklov hos oss nu så på arbetsplatsen är det ganska lugnt… Det blir nästan långtråkigt ibland då det är för lite att göra, men för mig är detta väldigt bra. Trots allt så är jag ”skör” och har lätt för att bli uttröttad och uppstressad. Jag känner verkligen att jag är på rätt plats nu vad gäller arbetsuppgifter och ork att tänka framåt.

Jag fick förmånen att vara med lite i syslöjden där barnen fick göra möss. Det är inspirerande att se barnens fantasi flöda och trots att alla använde samma mall så blir ingen kreation den andra lik. Jag hann titta lite förstrött på litteraturen som fanns i slöjdsalen och tänkte tillbaka på när jag läste till lärare på Lärarhögskolan och några av tjejerna i klassen hade syjunta. Jag var med i gruppen en tid, och även om jag inte kände mig sammankopplad med de andra så fann jag nöje i att brodera, korsstygn. Detta fortsatte jag med under ett par år.

IMG_4513

Några av alstren jag fick till då… (bilden av sämre kvalitet men tavlorna är ganska fina).

Ibland tror jag att jag skulle må så mycket bättre om jag hade ett mer kreativt arbete, även om jag själv anser att min fantasi inte alltid är den bästa (dvs att komma på egna idéer) så mår jag så mycket bättre när jag är kreativ på olika sätt. När jag syr/broderar, försöker virka, pärlar mina pärldjur eller syr med pärlor så känner jag mig tillfreds. Fotografering är ett annat stort och givande intresse. Sen kan jag lägga till skrivandet också. Jag kan lätt bli rastlös när jag inte har något att göra, som idag på jobbet då det var lugnt. Då plockar jag fram pärlor och testar olika smycken eller sätt att sy pärlor på. Det är inte så många barn som är intresserade just nu, men ibland får jag ett gäng runt mig 🙂 Det gillar jag! Nu är det vår i luften och barnen vill förstås göra andra saker…

Jag skulle gärna vilja få mina egna barn att skapa med händerna, men det har alltid varit svårt att få dem att koncentrera sig på att bygga med lego, måla, klippa och klistra etc. De är helt sålda på surfplattan och Minecraft eller Super Mario på Wii… Jag vet att surfplattan inte bara är av godo, men hur ”ändrar” jag barnens intresse?? Inte ändrar men förändrar kanske…

PS Idag ska ni titta på Korrespondenterna som handlar om barn och ADHD. Jag har själv funderat mycket fram och tillbaka över att medicinera sonens ADHD. Gör vi rätt? Vilka blir konsekvenserna i framtiden för honom? Skulle vi kunna anpassa miljön bättre och slippa medicinera bort en del av hans underbara egenskaper? Egentligen borde alla andra åtgärder/insatser testas innan medicinering påbörjas. Medicin är idag lösningen på många problem, framför allt när det gäller psykiska hälsoproblem!

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/elvaarige-ari-valjer-bort-adhd-medicin

http://www.svt.se/nyheter/lakare-skillnader-i-hur-adhd-medicineras-i-landet

http://www.dn.se/insidan/han-vill-ge-en-bild-av-adhd/

 

Kommentera

