#Blogg100 No 23: Om sömn och brist på sömn

Jag googlar på ”sömn”. Idag dippade jag totalt kl 13.30, ganska precis två timmar efter mina lunchmackor som jag åt på bussen till jobbet. Jag var tvungen att vila en liten stund i arbetsrummet innan jag kände mig i form igen. Lider jag av sömnbrist? Ja enligt kuratorn så kan jag göra det. Jag dippar nämligen ofta ett par timmar efter lunch. Det har jag upplevt under de senaste 3-4 åren då jag jobbat på fritids. Runt mellistid, kl 14-15 så har jag varit så trött att det känns som att golvet dras undan och jag faller. Jag ser dubbelt och kan inte tänka klart. Det ger med sig efter en stund men jag kan drabbas av flera dippar under dagen.

Jag försöker nu ändra mina vanor då det gäller sömnen. Jag vill gärna vakna och känna mig utvilad, vara pigg och klar i huvudet etc. Inte drabbas av stora svängningar under dagarna och kvällarna. Men går det att vakna utvilad? Jag har under många år lidit av störd sömn. Jag har knappt sovit en enda hel natt de senaste 15 åren. Som mamma har jag blivit väckt i stort sett varje natt av något av barnen. Nu har jag barnen varannan vecka så det är lite lugnare de ”barnfria” veckorna. Men vaknar gör jag ändå, minst en gång per natt, för att gå på toa. Ofta drabbas jag då av nysningar men konsekvensen att jag kan ligga vaken en timme om det vill sig illa.

Så här står det i den inledande texten om Sömn på 1177 Vårdguiden:

Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Om du får problem med sömnen finns flera olika tips att pröva.

Vi sover bort närmare en tredjedel av dygnet – och en tredjedel av livet. Sömnen är livsviktig. Det hjärnan slitit ut under dagen måste återställas, sömnen är hjärnans återställare. Då stänger hjärnan av alla vanliga tankeprocesser och låter större delen av hjärnans celler återhämta sig.
  http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Somn/Somn/
Detta är väl i sig inget konstigt, att vi återhämtar oss under nattens sömn. Men varför är det så lätt att lägga sig till med vanor som inte ”passar in” i livspusslet? När jag var yngre krävde min kropp och själ inte så mycket sömn. Då kunde jag vara vaken till kl 3 och gå upp kl 7. Jag har i och för sig haft ganska långa perioder av nedstämdhet och ångest sedan sena tonåren, så kanske har sömnen påverkat en del av det?
Att gå upp tidigt är en plåga för mig. När jag har barnen går jag om vardagarna upp kl 5.15 för att hinna med allt som ska pysslas med runt barnen och mig själv. Det är inte bara att väcka pojkarna och klä sig, äta frukost och gå till bussen. Det krävs en hel del mer… Men när jag måste gå upp drabbas jag ofta av ångestkänslor, tankar som spökar med mig och en längtan att bara få lägga mig igen, strunta i dagen, sova vidare. På helgerna med pojkarna blir det till att vakna tidigt, denna helg var de igång tidigt, tidigt… konflikterna haglade och jag fick ingen chans att sova längre än till kl 7. Inte så mycket till sovmorgon. Resultatet blev en enorm trötthet på eftermiddagen och jag somnade faktiskt.
Ett annat problem för mig är att min sömn troligen störs av att jag snarkar. Det har jag inte velat tro tidigare men jag vaknar ofta med torr hals, halsont och känslan av att inte ha sovit. Varför jag snarkar? Kanske är det ärftligt? Mina föräldrar snarkade/snarkar… Kanske beror det på stress eller annan psykisk ohälsa? Jag vet att jag sover mer oroligt och kan tendera att snarka mer då jag är under press, framför allt psykisk.
Jag är tacksam över att jag äntligen fått stödsamtal med kuratorn. Att komma till rätta med livet är inte så lätt och självklart. Jag kan helt gå in för saker jag tycker om att göra… Idag stannade jag t ex en halvtimme extra på jobbet för att få pyssla med det pärlarbete som jag skulle vilja lära ut, eller i alla fall inspirera med. På kvällarna försöker jag tagga ner mitt arbete med pärlor. Jag har lätt för att drömma mig bort bland de färgglada pärlorna och roliga mönster som finns, olika tekniker etc. Då försvinner tid och rum, jag glömmer bort både mat och sömn 🙂
PS Det blåser ute så fönstret i vardagsrummet skallrar… Hua, hoppas det slutar blåsa innan jag ska sova.
#Blogg100
Kommentera

