#Blogg100 No 18: Morgonstund och ångest

Den bästa tiden på dygnet är när jag får gå och lägga mig om kvällen. Ja så tycker jag oftast då jag äntligen kommer i säng om kvällen. Att jag sedan vaknar ett antal gånger under natten är lite störande men om det är mer än en timme innan jag måste gå upp så är det kanske ok men inte tio minuter innan larmet ringer, sådär runt 4.55 när jag har barnen och det är vardag. I natt var jag nog vaken tre gånger. Första gången blev jag väckt av yngste sonen som kom in till mig med orden att han inte kunde sova. När han la sig på kudden somnade han igen. Vid de tre tillfällen jag vaknade kikade jag ut bakom rullgardinen för att se om norrskenet skulle visa sig, men det är nog för ljust här…

Morgonen är nog den värsta stunden på dagen. I alla fall vardagsmorgnar då jag ska iväg. Jag vet inte varför men i många år har jag känt ett obehag av att gå upp om morgonen. Jag känner en stor oro trots att det inte finns något att direkt oroa mig för. Ångesten varierar i styrka, men obehag känner jag trots allt ofta. Det brukar ge med sig bara jag kommer upp och duschar av mig den. Ibland drar den ut på allt och då blir varje steg, varje moment jobbigt av morgonbestyren. Nåväl, i regel så känns det bättre då vi kommer hemifrån. Nu när det ljusnar tidigare på morgonen kan det också kännas något lättare. Solen gör sitt också.

Screenshot_2015-03-18-08-28-26

För någon dag sedan laddade jag ner en app med Mindfulness. Den kostade mig 15 kr och jag har inte direkt testat den än. Men jag ska faktiskt försöka få till några stunder varje dag för att få tid att tänka, reflektera över dagen, livet i stort. Jag känner ibland att jag inte hínner andas. Jag vill gärna vara igång hela tiden. Det hör kanske till den rastlöshet jag ständigt känner numer. Om jag inte har något annat att göra så kommer mina pärlor fram och det är väl inget fel med det, men ibland blir det för mycket. Kan man utveckla ett ”pärlberoende”??? Mina ungar har definitivt ett sug efter sina surfplattor. Det första de frågar om när de vaknar är om de får spela på dem. Här hemma gäller regeln att de får spela efter alla övriga morgonbestyr är klara (frukost, kläder etc.). Det fungerar ganska så bra. Ibland blir det mycket tid över, ibland inte lika mycket. Äldsta sonen hinner oftast spela mer då den yngre är mycket morgontrött. Han går igång som en racerbil när han vaknar men pockar alltför mycket på min (och sin brors) uppmärksamhet. Men förhoppningsvis ska väl det ge med sig framöver. Jag lever på hoppet. Han blir oftast lite lugnare då han tagit medicien. Men nu har han börjat skylla sitt ”dåliga” beteende på sin ADHD. Hur ska jag tolka det? Hmmmmmm bara att försöka uppmuntra de bra sidor han har, sära på syskonen så mycket det går. 🙂

Trots min gnagande oro i morse gick allt bra. Ungarna kom iväg som de skulle, jag hann ta mig en kopp kaffe, passade på att handla när affären öppnade kl 8. På vägen hem fotade jag ”mina” blommor. Väl hemma har jag läst in de senaste bilderna i datorn, rensat bort de mindre bra fotona samt diskat undan monsterdisken sedan igår. Nu skriver jag dagens inlägg i #Blogg100, snart ska jag bre mig ett par mackor innan jag åker till jobbet. Sen rullar allt på. Till middag blir det pannkakor. Jag köpte en ask jordgubbar att ha till. Simon kommer bli överlycklig! Han gillar jordgubbar… 🙂

Ha en fin dag alla!!

DSC00293 DSC00310 DSC00348

 

#Blogg100

Kommentera

