Fler hyrläkare i psykiatrin leder till patientosäkerhet

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6061097

Hur påverkas vi av att ständigt möta nya läkare, behandlare etc inom vården? Är det viktigt att träffa samma läkare? Den senaste tiden har det varit en del skriverier om vården. På många vårdcentraler anställs stafettläkare som begär outgrundliga summor i lön, t ex 82 000 kr för en veckas arbete. Det är inte klokt! Idag uppmärksammas det hur den svenska psykvården till stor del har hyrläkare på de stora sjukhusen och i öppenvården. Det kanske är ok att träffa olika läkare då det handlar om ont i örat eller en knäskada… även om även det kan vara jobbigt, men för oss som är drabbade av psykisk ohälsa eller psykiatriska diagnoser blir det ett rent helvete! Att ständigt börja om, som en papegoja, rapa upp symptm, känslor, medicinpåverkan osv för nya läkare eller andra behandlare är jobbigt. Jag är orolig långt in i själen att den läkare jag träffade i december är utbytt efter två läkarbesök. Capio psykiatri på Värmdö använder sig numer av hyrläkare. Det känns mycket otryggt.

– Att sitta och förklara min historia för nya läkare om och om igen, att jag insjuknade då, att jag har de här typen av skov. När man inte mår bra är det väldigt jobbigt att hela tiden måsta upprepa sig, säger Rebecca Anserud som har diagnosen bipolär.

Hon fick sin diagnos när hon var 20 år gammal, hennes liv hade präglats av att pendla mellan att vara hyperaktiv och djupt deprimerad. Hon har också ADHD och dyslexi. Rebecca har mött ett 60-tal psykiatriker under sina år av behandling och hon har fått över 35 olika typer av medicineringar sedan hon fick sin diagnos.

Ovan text hämtad från Sverigesradios hemsida, (länken högst upp). Är det rimligt att man ska behöva börja om hela tiden? Livet som borde få gå vidare stannar upp, man blir kvar på ruta ett. Så känns det för mig i alla fall, trots att jag inte behövt byta läkare så många gånger.

Men något som jag finner jobbigt är att jag inte kommer få det stöd som utlovats på mottagningen i Gustavsberg. Den låten går på repeat. Jag har lovats en second opinion på min utredning, vid flertalet tillfällen utlovades KBT, dels mot social fobi, dels mot återkommande depressioner. Senast var jag lovad att få samtalsstöd varje vecka av en sjuksköterska på mottagningen. Jag tar det jag ”får” även om jag vill ha/har behov av annan behandling (psykolog t ex). Men av tre ”stödsamtal” har två ställts in före jul. Nu efter jul fick jag beskedet att samtal bara kan erbjudas var tredje vecka, ca. Samtalen skulle vara stödjande under min arbetsträning som pågår fram till slutet av februari. Det var droppen. Jag hade så nära att bryta ihop där och då! Är jag inte värd mer? Det är klart att det inte handlar om mitt personliga värde, men jag vill verkligen känna mig trygg i mig själv och med mitt liv.

Enligt Socialstyrelsen sker uppskattningsvis fem miljoner psykiatriska öppenvårdsbesök varje år. Inom den psykiatriska slutenvården sker 110 000 vårdtillfällen.

Patienter inom psykiatrin har stort behov av långsiktigt samarbete med psykiatriker för att kunna reda ut vilken medicinering och behandling som ska ges.

De här läkarmötena blir liksom hela tiden att sitta och förklara och hela tiden vara orolig för om jag kommer få ut ett recept, säger Rebecca Anserud.

Ekots undersökning visar att landets universitetssjukhus har uppemot 25% hyrläkare på sina psykiatriavdelningar, undantaget är Sahlgrenska i Göteborg som har noll.

Med fler och fler hyrläkare på plats får patienterna inte den vård de behöver menar Ing-Marie Wieselgren, nationell samordnare för psykiatrin på SKL.

Detta har jag och min man talat mycket om. Hur jobbigt det är med nya relationer i vården, nya människor hela tiden samt att det som påbörjas aldrig riktigt avslutas. Hade jag haft pengar i massor så hade jag kunnat välja den vård jag själv önskat, om jag betalar för den, men jag kan inte lägga ut 1000 kr för varje besök när jag knappt får ut tillräckligt för att betala hyra, mat mm. Inom öppenpsykiatri är jag inte vatten värd. Hur långt kan det gå? Jag får mina dippar ibland och då kommer tankarna på vad livet är värt och hur jag ska orka vidare, en dag till, en vecka till etc. Jag antar att det krävs en total kollaps för att få vård i detta land???

Nåja, detta är en del av svårigheterna att få till bra kvalitet i livet. Självklart är inte detta allt, jag vet att mitt ansvar är att göra det bästa jag kan, men det finns vissa saker som är svårt att klara av själv.

Något annat som också tagits upp under de senaste dagarna i media är hur Försäkringskassans ”tidiga insatser” i form av avstämningsmöten ofta inte leder den sjuka i rätt riktning. Mina erfarenheter av detta ska jag också skriva om, men det får bli ett senare inlägg.

PS:

Vi erbjuder vård och behandling som visat sig vara verkningsfulla. Detta betyder de behandlingsmetoder vi erbjuder är kunskapsbaserade, utprövade och välanvända. Vi följer därför nationella rekommendationer och de regionala vårdprogrammen.

Se Stockholms regionala vårdprogram.

Utifrån de regionala vårdprogrammen har vi utvecklat egna lokala vårdprogram.

Vårt vårdutbud och våra vårdformer är anpassade efter dina behov som patient. Hos oss får du kunskaper och verktyg för att delta aktivt i sin behandling och sätta upp egna mål. Vi erbjuder ett flertal olika evidensbaserade behandlingsmetoder, exempelvis KBT, DBT och läkemedelsbehandling. Vi skräddarsyr behandlingen så det passar just dig. Vi ger terapi både enskilt och i grupp.

Noggrann diagnostik, och att sätta rätt diagnos från början är mycket viktigt för att snabbt kunna sätta in bästa behandling. Vi lägger stor vikt vid uppföljning av behandlingsresultaten, såväl för dig som enskild patient som övergripande.

Det låter ju finfint… utdraget från

http://capio.se/Capio-Psykiatri-Varmdo/Information/Vara-behandlingar/

(Capio psykiatri Värmdö).

Kommentera

