Bildhantering – fotografering

Under mitt ”jullov” från arbetsträningen har jag scannat in gamla bilder. Började med ett stort antal magasin diabilder som min pappa har tagit sedan vi barn var små och framåt. Jag tycker det är fascinerande att det går att scanna dessa små bilder och sedan få relativt bra digitala bilder. Det är klart att färgerna inte alltid är så bra, det blir förstås lite ”skräp” på bilderna och en del är suddiga 🙂 Men vad gör det! Jag har fått återuppleva min barndom och fått några fina bilder på mig och mina bröder när vi växte upp samt bilder på mamma och pappa. Det gör arbetet väl värt. Från fredagkväll till sen eftermiddag på lördagen scannade jag 11 magasin av 13. Bara en liten del av bilderna var från min barndom men de var desto roligare att se, jag och storebror 1972.

skanna0270

skanna0259

Men med fanns även bilder från 2004 när äldsta sonen var liten 🙂

Det finns mycket att göra än med bilderna men det gör jag lite efter hand… Först och främst beskär jag bilderna, sen får jag jobba med färger etc i den mån det går.

Min bror har också scannat massor av diabilder så vår skatt är stor, för det är verkligen en skatt att kunna ta reda på alla gamla bilder!

Igår scannade jag de sista diabilderna jag fått med mig hit. Då gick jag på att scanna negativ. Jag hade ingen aning om att det också går att scanna negativ till bilder. Hann med tre omgångar igår och det var bilderna från min och Pärs (bror) resa till London i april 2001. Visserligen har jag ju papperskopior på bildena men det är kul att se dem på datorn. Det blir faktiskt ganska bra kvalitet trots allt…

skanna0008 (1) skanna0008 skanna0015 skanna0023

Mitt stora intresse för fotografering har jag haft med mig sedan tonåren, kanske redan tidigare… jag har massor av blider från högstadietiden och framåt, men jag fotograferade hellre än bra… Tacka vet jag den digitala tekniken. 🙂 Fram tills för bara något år sedan tänkte jag inte så mycket över vad eller hur jag fotograferade, jo barnen förstås och mycket landskapsfoton, men många bilderna var suddiga och av sämre kvalitet. Idag är jag både noggrannare och duktigare fotograf. Jag lägger ner mer tid på fotograferingen och jag är mycket nöjd med min Sony Nex-5T och min Sony Xperia Z3 Compact som det blir finfina bilder med! 🙂

DSC03683

 

 

Kommentera

