Kvällen före julafton…

Det lackar mot jul och barnens ögon tindrar av förväntan. Det är jullov och i morgon kommer tomten. Det finns stunder då jag tycker julen är mysig, eller det har funnits… jag har varit det förväntansfulla barnet som väntat på klapparna under granen. Nyfiken på vad jag skulle få. Idag känner jag ingen direkt glädje över julen. Det är stressigt, dyrt och mest jobbigt. Jag har dragit ner mer och mer på julfirandet hemma. Några ljusstakar i fönstren, en plastgran som följt med några år nu, julklapparna är inhandlade och inpackade. Men tala inte om det för barnen… det är ju tomten som kommer med klapparna… Eller??

Nu när mörkret lags sig, julgranen är pyntad, gräddkolan förpackad (efter flera timmar på spisen), barnen duschade och i säng så känner jag mig helt slut! Om jag tänker tillbaka några år, när barnen var små och tidigare än så, var jag ofta uppe sent på kvällen, framför allt kvällen innan julafton. Jag slog in paketen, kokade kola och knäck, längtade till den ”mysiga julen”. Men mysigt blir det inte så ofta… Mest jobbigt att ”vara social” och trevlig i flera dagar… Det tär på kraften. Just denna jul känner jag mig lite tillfreds. Jag har min man här och mina barn. Barnen åker till sin farmor i morgon efter lunch för att fira julfaton där. Hem hit kommer resten av familjen och umgås. På juldagen firar vi en andra julafton med kusiner och barnen.

Jag har känt mig ganska utarbetad de senaste veckorna då jag arbetstränar på min arbetsplats. Jag har varit näst in till helt väck när jag kommit hem efter ett par timmar i den stressiga skolvärlden. Men nu under helgen har jag faktiskt hunnit ladda batterierna något, orkat reda upp röran hemma som hopade sig då jag inte orkade ta tag i det. Högarna är delvis sorterade och undanplockade. Mycket är slängt och barnens rum har fått sig en ordentlig omgång. Jag har jullov nu fram till den 7 januari och det känns välbehövligt. Sen väntar knappt två månaders arbetsträning och allt annat som hör livet till… Simon ska ”byta klass” efter jullovet och börja i en mindre undervisningsgrupp. Det kommer bli bra för honom.

Nu ska jag sätta mig i soffan tillsammans med min fina man och kolla en dokumentär om delfiner, del 2, genom min nya chormecast och Svt play i mobilen. En fantastisk uppfinning, att trådlöst kunna se filmer, TV-program, YouTube och bilder mm… 310 kr betalade jag för den lilla grejen! 🙂

Jag önskar er alla en riktigt God Jul! Ta det lugnt och ha det stressfritt!

Kommentera

