Tredje veckan påbörjad…

Min tredje vecka med arbetsträning inleddes idag. Men om förra veckan ska räknas vet jag inte, mina barn var sjuka varsin dag, så jag blev hemma med dem. Dessutom var jag krasslig själv. Idag fick jag beslut om ersättning från FK, dvs att jag får rehabiliteringsersättning. 448 kr om dagen, de tre månader jag får arbetsträna. Inte lär jag bli fet på den inkomsten men det är bara att bita ihop, betala alla räkningar, se till att det finns mat på bordet… Får tänka än mer ekonomiskt nu. Men snart är jag tillbaka med full kraft (och lön). Det är ju planen i alla fall.

När man har rehabiliteringsersättning måste man anmäla till FK om man är sjuk, reser inom Sverige eller utomlands etc. Sjuka barn stod det inget om så i morgon får jag ringa min handläggare och fråga hur jag ska göra. Risken är annars att jag kan bli av med hela ersättningen och det har jag inte råd med. Som sjukskriven blir man lite livegen. Jag har ju t ex förbrukat mina 365 dagar med sjukpenning. Jag får ansöka om fler dagar om det behövs och då blir nivån än lägre… 75 % av SGI.

Skämt å sido, det var en bra dag, jag kanske inte hann göra så mycket men än så länge räcker det med att bara finnas där och möta kollegor, fika lite mm. Idag hade jag ett planeringsmöte med min chef och vi planerade upp denna vecka och hur jag ska jobba i början av nästa termin. På jullovet är jag ”ledig”. Enligt beslutet från FK kan jag vara ledig under jullovet. Så efter jul och nyår kommer jag vara med de lite äldre fritidsbarnen på klubben. Det blir spännande! 🙂

Nu ska Anne gå och sova för huvudet snurrar och kroppen gungar inombords. Jag märker att tröttheten är stor när jag nu ändrar mina vanor och blir mer aktiverad. Det är skönt att vara igång och jag måste säga att idag kändes det bra att åka till jobbet! Det är en känsla jag länge saknat! Så även om jag har en del funderingar om det ena med det tredje när det gäller arbetet och min psykiska hälsa så är nog arbetsträningen det enda rätta! Jag tror att det kommer ge positiva ringar på vattnet!

Apropå ringar på vattnet, idag har det regnat en stor del av dagen… Jag fastnade i en tunnel med mobilkameran i handen, bestämd på att fånga vattendropparna i pölen. Det var inte lätt… men jag gillar utmaningen kameran ger mig.

DSC_000024

DSC_000005

DSC_000004

Inte mina bästa bilder men de är lite roliga (tycker jag).

Kommentera

