Första dagen

I morse skrev jag ett inlägg om hur jag idag börjar arbetsträna efter ett år hemma, utan att egentligen känna mig ”sjuk”. Jag menar inte att jag inte varit sjuk, för det var jag i november förra året. Då rasade min värld åter och jag föll handlöst. Jag är så jäkla känslig ni vet! Faller lätt och famlar i mörkret. Då var livet inte alls lika mycket värt, inte mitt eget liv i alla fall. I åratal har jag försökt förstå mig själv, hitta förklaringar till varför livet är så jobbigt många gånger, varför magen bråkar, sömnen uteblir och allt blir jobbigt. Jag blir känslig för så mycket. Som nu när jag sitter här hemma i köket och skriver morrar kyl-/frysskåpet åt mig och det tar min uppmärksamhet.

Sedan i våras har jag känt mig bättre och något starkare. Det var som att poletten trillade ner. Kanske är jag en annan person än jag trott?? Min första arbetsdag efter 365 dagar hemma är över. Den var kort, det hände inte särskilt mycket, jag var nervös och orolig när jag åkte bussen till Brunn. Men jag klarade av det. Jag tyckte t o m att det hela kändes riktigt bra! Jag blev väl omhändertagen och jag är inte jätteorolig över de första veckorna. Då blir det lite av en ”skyddad verkstad” för mig. Sen ska jag göra mina timmar ute i verksamheten men inte ha ”produktionsansvar”.

Vad gjorde jag då denna första dag? Först lite prat och titt på veckans planering med specialpedagogen jag ska följa. Sen var det fika på expeditionen… När det var EHS-möte tog jag initiativet att få något att göra… så jag fick kopiera upp buntar med material till årets ettor som deras lärare ska gå igenom med dem. Sen pysslade jag lite för mig själv. Vi hann avrunda med ett samtal innan jag åkte hem kl 11.30. Faktiskt en bra dag. Jag fick chans att hälsa på några av mina kollegor och såg en hel del nya ansikten. Många intryck. Skönt att bara vara på ett ställe denna första dag.

I kväll är jag ensam hemma. Det har varit riktigt skönt. Jag tittade lite på TV, julkalendern, nyheterna, historieätarna och sen den norska serien – Ögonvittne som var riktigt ruskig idag, dubbelavsnitt så idag har jag spenderat lite väl mycket tid framför TV:n, men det måste man ju få göra ibland!! Jag var ute en sväng vid 18-tiden. Då lyste mörkret upp gården här utanför. All belysning ute är släckt nu i kväll. Varför vet jag inte. Ingen har meddelat att det skulle göras något idag och inte heller har det varit någon här och fixat det. Jag finner det obehagligt att vara ute i mörkret.

Jag funderar mycket på vad denna arbetsträning kommer mynna ut i. Kommer jag känna trygghet i mitt yrke? Kommer jag känna mig ”hemma” på min arbetsplats? Jag vet idag att jag inte kommer att komma upp i det tempo jag haft tidigare. Innan barnen la jag mycket av min tid på jobbet, mer än jag la på mig själv, mycket mer… Nätterna var kanske mina, resten av tiden var jobbet… Visst är det annorlunda att vara fritidsledare men det är ett stort ansvar även det. Även om det inte innebär arbete hemma så som lärarjobbet gör, så är det många bollar som skall hållas i luften. Jag var faktiskt tvungen att förbereda en del av min undervisning, både för enskilda elever och grupper hemma. Pyssel skulle testas och förberedas. Inte alltid lätt när planeringstiden är minimal…

Nåja, jag tänker inte berätta om varje arbetsdag men ibland följer jag upp hur det går med allt. Sen skriver jag förstås om helt andra saker också! I ABC (regionala nyheterna) talades det bl a om belysning idag… Det kanske är något för Värmdö kommun att ta till sig av. Här i Munkmora satsas det lite på både belysning och miljö. Husen förfaller, folk skräpar ner, lamprona nere vid vägen är kassa… och nu har det dessutom varit helt svart i mitt bostadsområde… Jag bor i området som Värmdö kommun glömde… Får man skriva så?

Man blir lite lurad av bilden då den snabbredigeras direkt i kameran, det kändes inte så här ljust. Nåja, nu ska jag släcka mina lampor här hemma och försöka sova lite. Läkarbesök i morgon, sen åka till jobbet… Det blir nog en bra dag!

Kommentera

