Jag vill inte se svart – jag vill se färger…

Ungefär så uttryckte sig en kvinna i gårdagskvällens Karlavagnen om depression, självmord och psykisk ohälsa. Hon hade åkt in och ut på psykavdelningar under många år med depression, ångest och självskadebeteende. Till slut lyckades hon själv ta sig ur, med motivationen att hon inte ville se det svarta. Hon ville se färgerna. Det grep tag i mig, jag som under denna sommar och kanske redan tidigare i våras, började upptäcka färgerna i naturen omkring mig. Jag vill också se färger, inte bara svart… Det var många vettiga människor som ringde in till programmet och berättade sina historier, mammor med barn som begått självmord, andra som gått igenom depressioner eller som varit anhörig till någon med depression eller som varit drabbad av psykisk ohälsa.

Själv skulle jag vilja använda mig mer av min egen kunskap och mina erfarenheter till att hjälpa och stötta andra som drabbas. Jag har till viss del gjort detta via internet, via mailkontakt. Den vägen har jag även själv fått hjälp till viss del.

Jag hoppas att det jag delar med mig av i min blogg också kan komma andra till gagn, det är ju trots allt en av de största anledningarna till att jag skriver. Ja, jag ser skrivandet som en terapeutisk handling också då det faktiskt är grymt svårt att få samtalsstöd i vården idag, i alla fall om man inte själv betalar runt 1000 kr per samtal. Inget jag vare sig kan eller vill… Jag mår idag ”bra” utan de stora dipparna. Det har varit sommar, ljust om dagarna, barnen har varit lediga och jag har haft en lång paus från mitt arbete som varit stressande för mig på många sätt. Nu när hösten kommer närmare med mörkare kvällar och morgnar, gråväder och en nystart i arbetslivet känner jag en viss inre oro. Barnen har börjat på fritids och skolan sätter igång nästa vecka så lite gnager det inombords.

Hösten är förstås inte bara mörker… naturen speglar ju ofta hästens vackra färger. Jag måste alltså vända blicken mot färgerna, bort från det svarta. Se det jag har att vara tacksam för. Jag kommer också ha alla de bilder jag tagit under de varma och härliga sommardagarna, foton från de resor jag och min man har gjort. Jag bläddrar ofta i mina album på Google och Flickr mm och njuter av det vackra. Jag upplever världen igen. Jag har alltid uppskattat att fotografera, men jag inser att jag faktiskt inte brydde mig särskilt mycket om hur bilderna såg ut. Idag är jag ”kritisk” och anstränger mig för att ta fina bilder, både i naturen och av mina barn etc.

Idag har jag också rensat bort en hel del skräp som jag fått hjälp att köra till tippen med. Så skönt!! Ibland kan jag ångra saker jag tidigare slängt, mestadels från flytten från radhuset, men samtidigt är det lite av en befrielse att bli av med gammalt ”mög”!!! Det ger ro i själen… Det är fortfarande ”stökigt” i mitt hem och jag är ”slarvig”, har svårt att organisera och få ordning… men det går så mycket bättre just nu än det gjort på år och dar… 🙂

Jag avslutar mitt inlägg med länken till gårdagens Karlavagnen. Väl värt att lyssna på. Ju fler som bryr sig om, desto större chans är det att jag och alla andra som drabbas av depression eller psykisk ohälsa får stöd av omgivningen. I programmet konstaterades det jag redan visste, att vården inte räcker till. Det är alltså avgörande att det finns människor som bryr sig och som kan vara en hjälpande hand…

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3117&grupp=19054&artikel=5936189

 

Kommentera

