Fysisk aktivitet på recept

Förra veckans besök hos arbetsterapeuten resulterade i ett recept på fysisk aktivitet, dvs träning… Med detta recept som stöd ska jag söka upp något träningscenter för att få rätt hjälp och komma igång. Badet i Gustavsberg var mitt första alternativ i tanken i alla fall men om så blir fallet återstår att se. Arbetsterapeuten var ganska säker på att Friskis och svettis tar emot sådana recept, hur det är med andra anläggningar visste han inte.

IMG_2285

Så nu antar jag att det inte finns någon återvändo… Bara att ta tag i saken nu, eller hur??

Jag hade också ett möte på jobbet under förra veckan som avslutade min medverkan i SAFARI-studien (så när som på ett par enkäter som skall fyllas i via nätet, en nu och en i vår). Innan mötet kändes det bortkastat, jag som lätt får den lite negativa synen framför mig, men jag blev trots allt positivt överraskad. Jag som alltid sitter tyst och stel på alla möten med gråten i halsen, jag som alltid är osäker på vad jag vill säga, kan säga eller bör säga, var faktiskt ganska frispråkig under detta möte. En psykolog från studien medverkade och la upp ramarna för samtalet, ramen för samtalet var att blicka framåt och se vad vi gemensamt kan se för lösningar på min arbetssituation.

Något som var positivt att höra från min chef var att jag var mycket mer öppen i detta samtal än jag tidigare varit. Det var en stor skillnad från mötet vi hade innan sommaren då jag var mycket inåtvänd och låg. Och visst har jag märkt en förändring hos mig själv. Från att ha varit djupt deprimerad med mycket destruktiva tankar vilka var som värst julen/nyår 2011/2012 med ett återfall ner i mörkret i november förra året, så ser jag denna sommar världen med nya ögon. Faktum är att jag verkligen känner mig gladare än jag gjort på länge. Jag längtar efter att komma tillbaka i arbete och få ordning på rutiner i vardagen. Jag har sammantaget varit sjuk sedan våren 2009 i denna depression. Även om jag har upplevt kortare, ljusa perioder… Det är en lång tid som har bitit hårt på mig och mitt självförtroende. Jag har missat mycket som har varit bra och gått ner mig i det som inte varit bra.

En sak jag lärt mig av mitt deltagande i SAFARI-studien är att försöka acceptera det som har varit samt att försöka acceptera tankar, oro och ångest utan att slås ner av det. Jag kommer leva med detta då jag är en person som tänker mycket, som analyserar det som händer och som lätt grottar ner mig i tankarnas värld. Att berätta för andra vad jag tänker och känner är svårt. Detta måste jag bättre bemästra och jag är tacksam över att ha min man att ”öva” på. Jag vet inte hur många gånger han fått fråga mig vad jag tänker eller känner när jag ”försvinner”. Detta kommer vara av allra största vikt när jag går tillbaka till arbetet i september. För idag räknar jag med att jag inom kort ska börja arbetsträna på min arbetsplats.

Kanske kan jag nu också känna det positiva med att vara högkänslig och att inte bara ”ta in” det svåra och jobbiga. Jag vill få vara den känsliga person jag är, men styrkan måste vara att orka med och klara av vardagen med barnen, familjen och arbetet samt övriga relationer med vänner etc. Jag har några pusselbitar som inte är intakta än. Jag klarar inte av för mycket stress (då menar jag både inre och yttre stress). Jag känner ett behov att fortsätta jobba med min ”sociala fobi” som jag känner av i många sammanhang. Inte så att jag alltid mår dåligt när jag måste vara social, men det finns anledning att få fortsätta jobba med det. Att jag sen är ”tyst” som person är något jag måste acceptera. Jag har ju insett att jag är högkänslig och introvert, något som är positivt men som för mig rasat tillsammans med resten av mig i den negativa spiral jag befunnit mig i så länge. Det sista jag skulle vilja närma mig en förklaring till är min minnesbank. Jag kan inte begära att minnas ”allt” men jag vill så gärna förstå varför jag saknar tydliga minnesbilder för i stort sett hela min uppväxt och vuxna liv. Det är som att dessa minnen raderas allt eftersom. Kanske är det tur jag skriver bloggar om livet… Det kanske hjälper mig minnas vem jag är eller i alla fall vem jag var då, när jag skrev…

Som avslutning, några av dagens bilder…

IMG_2247 IMG_2257 IMG_2259 IMG_2265 IMG_2266 IMG_2267 IMG_2270 IMG_2276 IMG_2277

 

Ett svar till “Fysisk aktivitet på recept

Kommentera

