Skit i datorn…

Skärmavbild 2014-08-06 kl. 11.04.08

 

Bilden ovan är en skärmbild från mitt eget inlägg i bloggen skrivet i måndags. För några veckor sedan upptäckte jag att vissa ord blev understrukna med två streck i texterna på olika sidor, tidningar, bloggar etc. Detta problem visar sig fortsätta och har nu inte vara understrykningar utan orden blir skrivna med versaler och markerade med fetstil. Mac-datorerna har ju varit förskonade relativt bra från virus och trojaner, inte nu längre 😦

Själv tycker jag det är obehagligt att ha någon obehörig som påverkar det som händer i min dator. Så vad gör man åt det hela då? Jag har försökt med lite olika antivirus-alternativ men inte lycckats få bort detta… Den ruta som ploppar upp när man pekar på de understrukna orden varierar… idag ser det ut så här:

Skärmavbild 2014-08-06 kl. 11.17.15

 

Detta är från DN, MacKeeper Downlod är det som ska ”laddas ner”. Men jag undviker att hamna på dessa understrykningar. Vad jag förstår så är detta en trojan som kan förekomma i webläsarna Chrome, Firefox och Explorer. Detta är i min Chrome och finns då på alla mina datorer(två MacBook och en PC.

Någon som vet om det går att få bukt med detta problem, eller hur man gör får att få bort detta??

Till och med när jag förhandsgranskar mitt inlägg dyker det upp!! 😦

Skärmavbild 2014-08-06 kl. 11.23.18

 

Kommentera

