Levnadsöde

Idag fick jag hem en bok i brevlådan som jag beställt via bokbörsen. En begagnad bok som var slutsåld på förlaget enligt Bokus hemsida. Boken handlar om Sigrid Hjertén. Skriven av Anita Goldman: ”I själen alltid ren Om Sigrid Hjertén”.  När vi kom hem till Hökarängen så satte jag mig på balkongen och började läsa. Inspirerad av en artikel i DN under förra veckan:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/kollapsen-ar-en-kvinna/

Sigrid Hjertén ligger stel med bortvänt ansikte i sängen på Beckomberga. Hon är övergiven, innesluten i sig själv. Andra gånger kan hon promenera i sjukhusparken i kappa från exklusiva Holmbloms eller sitta i dagrummet och läsa sitt privata exemplar av Dagens Nyheter.

Här är hon inlåst under sammanlagt fjorton år, först 1932–1934 och sedan 1936–1948. Gömd inuti sin diagnos – schizofreni – är hon som glömd. Till sist kan det gå år mellan journalanteckningarna. Här dör hon, efter en klumpigt utförd lobotomi.

Vad förvandlar henne från framgångsrik konstnär i modernismens framkant till deprimerad hustru, rastlös arbetsnarkoman, ångestfull enstöring och till sist mentalpatient?

Ovan ett citat ur artikeln i DN jag länkar till.

 

Ett svar till “Levnadsöde

Kommentera

