Sverige sviker

När jag kom hem efter att ha lämnat av barnen till skoltaxi och buss tog jag min kopp kaffe och ett par mackor. Jag bänkade mig i soffan och slog på programmet jag spelade in igår, UR:s satsning, Sverige Sviker! Ett riktigt hemskt program och när det var slut tårades ögonen på mig. Tre familjer, eller snarare tre mammor, uppgivna och tre ungdomar, minst lika uppgivna. Ingen framtidstro, bara missär och olycka. Hur kan det vara så? Hur kan det svenska samhället låta det vara så här. Ungdomar som lämnar skolan utan betyg, ungdomar som inte ens går till skolan. Barn, unga, föräldrar som har gett upp! Det finns inget hopp helt enkelt.

”Jag ser oss som bottenskrapet. Även om vi vill härifrån så kommer vi inte härifrån…” Så uttrycker sig en mamma som själv inte klarat av skolgången och som sen inte kan hjälpa sitt barn med multiplikationstabellerna. Hur vanligt är detta? Antagligen vanligare än vad man anar. Jag som själv varit och är långtidssjukskriven vet hur lätt det är att duka under. Nu har jag andra förutsättningar än dessa föräldrar då jag faktiskt klarat mig genom både grundskola, gymnasium och högskola, samt haft ett bra jobb även om jag inte pallat det helt och fullt… Jag har inte lyckats med mitt uppdrag.

En ung kille uttrycker följande:

”Jag vill inte ha någon framtid. Det är bara problem.”

”Man skulle vara som luft liksom. Man skulle inte finnas bara…”

Det är en bister framtidstro. Ung och utan drömmar. Skolan gick bra till år 4 sen barkade det utför med mobbning och sämre resultat i skolan. Vad hände? Varför blir det så?

En tredje ung kille fattade själv beslutet att gå om åttonde klass. Han försöker kämpa sig till godkända betyg… det är starkt gjort av honom…

Men åter, vilken framtid har dessa unga människor idag? Kommer de ha en framtid eller kommer de bli sittande hemma, leva på bidrag och slutligen hamna utanför samhället? Det känns orättvist att unga männsikor inte får lyckas. Jag mår riktigt dåligt av detta! Ändå finns jag bara här och kan se på, jag kan satsa på mina egna barn. Försöka göra allt jag kan för att de ska lyckas. Men jag skulle vilja göra mer.

Här är en länk till programmet på UR-play:
http://urplay.se/Produkter/181522-Sverige-sviker-Jag-vill-inte-ha-nan-framtid

Sverige sviker1

Sverige sviker2

sverige_sviker

Kommentera

