Mina egna värderingar – ACT session 4

Nu har jag gått igenom 2 tredjedelar av min behandling med ACT. Bara två sessioner kvar och jag har sååååååå långt kvar känner jag. Allt jag gör eller inte gör styrs av mina tankar. Mina val styrs av tankar och den väg jag går styrs av tankar. Jag tänker – alltså finns jag… eller? 

Tankarna är våra ständiga följeslagare. De finns där, men de ska inte få bestämma hur vi lever våra liv. Det viktiga är att hitta de värderingar som är viktiga i livet. Detta är hur svårt som helst. Eller är det så egentligen. Igår ritade psykologen upp en triangel på tavlan utifrån det vi pratade om:

Tavlan

Gubben symboliserar alltså mig, Klagokören är mina tankar. Det är inte så att mina tankar bara ”klagar” men det är helt klart så att jag ofta dras med dem och de då drar ner mig i träsket… Jag kan inte, jag är väredelös, jag klarar inte detta! Några exempel på hur tankarna går. Konkret exempel på handling kan vara att jag måste ringa ett samtal, något jag inte känner mig trygg med. Tankarna och kroppsförnimmelserna går hand i hand. I tanken är det näst intill en omöjlighet att ringa, vad ska jag säga, vad händer sedan etc. I kroppen kommer känslor av illamående, trötthet och oro. Det är väl just det jag då ska uppmärksamma och sedan släppa. Om det står ivägen för mig att ta mig mot mina livsmål måste jag göra det. Svårt är bara förnamnet. Jag har alltid lyssnat på mina tankar. De har haft en betydande men inte alltid hjälpsam, roll.

Triangeln är väl inte så märkvärdig, men ändå betydande. Jag tror att jag är i läget då jag måste ta ställning till saker jag lagt åt sidan tidigare, skutit upp kanske man kan säga. Jag är ju prokrastinerare. Det svåra är att få fram mina värderingar i livet. Jag är ju mån om andra, att alla ska må bra och jag har lagt mycket energi på att göra saker för nåogn annans skull. Inte så ofta för min egen skull. Jag har inte funnits eller varit särskilt viktig. Inte i mina egna ögon i alla fall.

Men vad är en värdering? Jag hade mycket svårt att sätta ord på värderingar som är viktigt för mig. Det är något jag måste bena ut till nästa vecka då vi ska försöka reda ut det hela. Jag fick med mig ett häfte med frågor där jag ska försöka välja mina värderingar vad gäller allt från nära relationer, föräldraskap, yrkesval/arbetsliv till samhällsfrågor/socialt engagemang och hälsa/välbefinnande. Frågor som många kanske inte specifikt tänker på, de finns bara där, värderingarna. De byggs väl upp under livets gång antar jag, men för mig känns detta som ett svart hål. Jag har bara kört på, stoppat huvudet i sanden och inte vänt mig om. Det var inte den rätta vägen för mig. Så mycket vet jag i alla fall. När jag var som sjukast i min depression och inte kunde tänka på annat än döden och samtidigt knaprade lugnande för att överleva julen så var allt jag levt för tidigare utsuddat. Jag måste omvärdera mitt liv. Jag är på väg men gud så trögt det går!

Jag fick också med mig ”livskompassen” där jag ska fortsätta analysera vad som är viktigt för mig, samt det som hindrar mig. Det som känns mest aktuellt för mig att ta ställning till hör hemma i arbetslivet och mitt yrkseval. Jag älskar att undervisa och se barnen lära sig saker. Det är en fantastisk upplevelse varje gång ett barn lär sig något nytt och ögonen tindrar till. Baksidan av läraryrket/pedagogyrket är för mig alla ”störande” moment. Dvs att det är en i mångt om mycket rörig miljö, undervisningen känns inte alltid som det viktigaste utan mycket av tiden går åt till annat som att prata regler och lösa konflikter när det gäller undervisning. Men jag hoppas att jag får chansen att använda mig av min pedagogiska utbildning. En annan sak med skolan idag är alla ”nya” arbetsmetoder, datorer, IPads etc. Det ÄR bra med tekniken, men ibland blir det för mycket… (säger jag som lever i ständig symbios med datorn och mobilen).

Kommentera

