Det kallas prokrastinering…

… och jag fortsätter prokrastinera. Suck! Jag skjuter upp vissa saker av rädsla eller oro. Visst och det känns inte alls roligt. Snarare så ger det upphov till den där ångseten. Men ibland känns prokrastineringen inte ”frivillig” utan det bara ”blir så”. Jag förstår faktiskt inte varför. Det är sant, jag förstår inte varför räkningarna alltid läggs in vid sista datum möjligt för att de inte ska bli sent betalade, eller varför jag drar ut på att göra hemuppgifter och annat som ska göras. Ta t ex ansökna om skolskjuts för sonen. Den ska vara inskickad senast nästa vecka och vara underskriven av både mig och hans pappa. Jag fick den för säkert två veckor sedan. Ännu inte ifylld och idag när vi sågs på utvecklingssamtalet så blev den bortglömd i väskan. Måste lösa detta så den blir underskriven ju…

I morgon dags för min tredje session med ACT. Har jag gjort min läxa? Nej, så fan heller… What´s the point?? När jag skjuter upp, förhalar, lägger allt ”jobbigt” åt sidan. Det är ju mitt liv det handlar om. Inte värt mer än så? Nåja, jag har läst kompendiet tidigare men jag skulle göra en del mindfulness, samt jobba med ”tankeapparaten”. Sessionen är kl 8.30 i morgon på KS i Solna, så har ingen tid i morgon. Och vad gör jag i stället? Jo, jag skriver en blogg… om uppskjutande beteende. I stället för att faktiskt göra min hemuppgift.

Vad lär jag mig av detta? Att det är onödigt att få knipande ångest i magen när det faktiskt går att göra saker med en gång. När det gäller räkningarna har jag faktiskt skaffat autogiro till en del av räkningarna, e-faktura till andra. Ett – noll till mig på den punkten i alla fall… Men det finns mer att göra. Jag vill mer aktivt ta tag i saker. Inte skjuta upp på framtiden eller vara ”Undvikande Urban” och göra annat som är trevligare eller lättare.

Bara att ta tag i det… tio minuter till Rapport! Bara att läs aläxan NU!!!!

Kommentera

