Lyx del 2

http://www.dn.se/insidan/lyxen-far-ingen-mening-om-den-inte-visas-upp/

Så Insidan i Dagens Nyheter fortsätter skriva om lyx… Att lyxen inte får någon mening om den inte visas upp och att sociala medier förstås spelar en enormt stor roll för konsumtionen av lyxiga produkter…. I artikeln tar man bl a upp Camilla Läckbergs diamantring som visades upp på Instagram,  men redan på 1700-talet kunde man propagera för eller fördöma lyxen… Personligen har jag väl inte funderat så särskilt mycket över vad som är lyx och inte… Men att få ett historiskt perspektiv kan ju vara spännande… Att det är viktigt att visa upp sina ägodelar eller rikedomar för andra tror jag är vanligt… hur många visar inte upp sina inhandlade varor etc på Instagram, FB eller i bloggar??

Så här kommer nog den artikel som jag själv tycker belyser detta med lyx på bästa sätt… för lyx för mig ÄR inte konsumtion eller prylar av alla de slag… eller kanske är det så, men i så fall tillför inte den lyxen mig någon särskild lycka… Att få umgås med någon jag tycker om, eller ha en lugn eftermiddag med mina barn, det är lyx… att få vila på sängen en stund när barnen roar sig utan att bråka det är lyx för mig…

http://www.dn.se/insidan/lyx-ar-inte-bara-prylar/

 

 

Kommentera

