Att lyxa till livet – vad innebär det?

Kanske är detta inte den viktigaste frågan idag när både Shirly Temple och Alice Babs gått ur tiden men jag fastnade i funderingen om vad lyx egentligen är… eller hur det kan göra livet bättre att konsumera mer eller dyrare…

Läser DN på nätet och fastnar i artikeln om lyx, om hur vi ”lyxar till” vår tillvaro genom konsumtion. Vad är egentligen lyx? Blir vi lyckligare och mer tillfreds av att konsumera produkter? Gladare??

http://www.dn.se/insidan/lyx-ar-det-som-jag-egentligen-inte-behover/

Dagens Nyheter ställer frågan: ”Vad är lyxkonsumtion för dig?” Svaren i artikeln berättar att lyxkonsumtion är när vi köper eller konsumerar något vi egentligen inte behöver. T ex äter ute på restaurang, går på ett dyrt café för att unna sig något extra, åker taxi i stället för att ta bussen etc.

http://www.dn.se/insidan/att-lyxa-ar-det-nya-sattet-att-uttrycka-vem-man-ar/

”Lyxkonsumtionen har blivit ett sätt att särskilja sig från andra och uttrycka vem man är. Ena dagen äter man nudlar och handlar på H&M – för att dagen efter köpa dyra skor eller öppna en flaska champagne. Att lyxkonsumera ger en känsla av att vara lyckad.

Cecilia Solér är forskare i hållbar konsumtion och marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg. Enligt henne lyxkonsumerar män­niskor för att uttrycka sin identitet.

– Alla vill vara den lyckliga och därmed lyckade personen som dricker champagne. Konsumtionskulturens mantra är att söka lycka genom konsumtion, det är så vi uttrycker oss. Det kommer ur en föreställning om att bara den som har ett visst konsumtionsmönster är lycklig.”

Finns det någon sanning i detta? Hur ser JAG på det hela? Blir jag lyckligare av att konsumera mera? Kanske inte direkt. Vad jag spontant känner är att jag nog försöker hålla mig till bra produkter när jag väl konsumerar. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av t ex märkeskläder, vare sig till mig själv eller till mina barn. Där försöker jag hålla mig inom rimliga gränser och då jag vet att barnen sliter ut kläder snabbt så är kvalitén viktigt men även att det inte ska kosta mig för mycket då jag måste köpa nytt då och då. Det är inte lyx för mig att gå ut och äta då jag gör det alltför ofta idag. Betydligt oftare än jag behöver. Tidigare var det en lyx för mig… Även en latte på café var en lyx… så är det inte idag. Var och varannan dag har jag suttit på Delselius med mitt kaffe, fördrivit tiden har det i stället blivit, när jag börjat jobba först kl 10 eller när jag gått hemma sjukskriven och inte har velat fastna liggandes i soffan har jag tagit mig en fika i stället…

http://www.dn.se/insidan/det-som-ar-lyx-for-dig-behover-inte-vara-det-for-nagon-annan/

”Att lyxkonsumtionen ökar är naturligtvis svårt att slå fast eftersom det är svårt att mäta något som är så relativt. Det som är lyx för dig behöver ju inte vara lyx för mig.

Själv har jag renoverat badrummet för x antal kronor för att kunna bada badkar och lyssna på klassisk musik. Det är en lyxkonsumtion som några av mina vänner ställer sig helt frågande till.”

Ja vad är då lyx för mig? Det är inte att äta ute, inte att handla dyra kläder eller ”lyxigare” mat hem… det gör jag tyvärr alltför ofta. I vissa lägen har det varit lyx att bara få sitta i fred på toan 🙂 Men idag ser jag nog tiden med mina barn som lyx i tillvaron. Något jag kanske kan se som lyxkonsumtion för mig är böcker… jag har inhandlat en hel del böcker den senaste tiden… så kanske blir jag gladare eller mer tillfreds av att konsumera mer?? Hur är det för dig?

6ce3b-img_5348

Kommentera

