Några nya beslut!

Har funderat en del under denna gråa förmiddag som dagen bjöd på och kommit fram till att det är dags att ta tag i en del av mitt liv som jag bara låtit vara. Jag har barnen varannan vecka boende hos mig. Den andra veckan bor de hos sin pappa, precis som det ska vara! Under deras uppväxt så här långt har jag haft en stor del av ansvaret för det mesta runt dem, men självklart inte allt. Jag måste nog säga att sedan vi flyttade isär och har barnen varannan vecka så har han trätt fram bra för barnen och det är bra både för honom och dem 🙂 Nu ska allt göras rätt och jag ska ta och fixa med det ekonomiska. Jag måste inse att vi ska ha halva ansvaret även där. Att ha barn med funktionsnedsättningar kan innebära extra kostnader då man bl a måste vara borta en del från jobb för att kunna gå på behandlingsmöten, kurser och utbildning. Som tur är har vi med försäkringskassans stöd också rätt till bidrag utifrån barnens svårigheter och vårdbehov. Det är tacksamt. De bidrag som vi har ska nu delas rakt av. Det är inte meningen att jag ska ha hela det ansvar som kommer med bidraget. När vi bodde tillsammans var det självklart enklast att en av oss hade ansvaret och det blev jag…. men som sagt, vi har GEMENSAM VÅRDNAD och gemensamt ansvar för alla kostnader och inkomster rörande barnen.

I morgon är det jag som tar kontakt med F-kassan och fixar detta. Vi kan lika gärna dela upp de bidrag vi får dvs barnbidrag och vårdbidrag. Då först har vi helt och fullt gemensamt ansvar för barnen. Dessutom så kommer min inkomst anpassas till det jag faktiskt har. Ett skattepliktigt bidrag från F-kassan räknas som inkomst och det kommer detta år höja mitt CSN skyhögt, och ja inkomsten har ju inte ökat egentligen då vi delar på bidragen… Så rätt ska vara rätt. Jag måste nog inse att vi är två kapabla föräldrar som båda behöver ta ansvar och dela på allt runt barnen!

 

Kommentera

