Sömnlöshet eller sömnstörning?

Vad är det som gör att det skall vara så jävla svårt att få ro på kvällarna och få ihop i alla fall en fem, sex timmars sömn?? Är det ett problem som är unikt för mig??

Redan som liten hade jag litet sömnbehov och det har följt mig genom livet… Jag har lugnt klarat mig på ca fyra timmars sömn under längre perioder sen sovit igen en del… Somna snabbt har jag aldrig gjort, inte heller somnat lätt. Jag tänker mycket, vänder och vrider mig etc. Ett annat stort problem för mig som jag haft under några år nu är att jag ofta äter sent på kvällarna… allt från godsaker, snacks till macka och frukt. Inget av det är särskilt smart.

Så idag frågar jag mig själv hur fan jag tänkte igår… inga vidare kvällsrutiner med barnen, svårt att få in dem i duschen(ja sen få ut dem igen). Att få på pyjamas, borsta tänderna och läsa sagan tar också sin tid. Runt 21:30 var det tyst… Då sätter jag igång med att stressa upp mig… disken står i köket, tvättpåsen med blöt tvätt samt en massa ren tvätt bland dammråttorna… saker överallt och ingen ordning på något alls… Jag då… vad gjorde jag då???? Hade datorn på en stund, men stängde den… käkade en glass, nej två 😦 *skäms* Plockade fram kläder till barnen i alla fall… och till mig själv. Funderade över var jag bör ha med mig då jag inte skall hem i kväll och förhoppningsvis kommer jag vara borta ett par nätter nu…

Så TV:n stod på, Svt 24 om djur… men tittade inte… Kl 2 kom jag i säng… kl 24 tog jag en halv(tredjedels) sömntablett… Somnade kanske mellan 2-2:30… Vaknade vid 4:30… kl 5 ringde väckningen… SUCK! Trött som satan och nu, mitt på dagen så deprimerad och less… jävla sömnbrist och rutinsaknad!!!! Ibland hatar jag att vara just jag, för jag fixar inte att ta tag i mina små jävla problem… VARFÖR??? Jag tror inte jag tycker att jag är värd att få må bra. De mörka tankarna om livet sitter djupt rotade i mig. Har varit en del av mig så länge jag minns… Men jag vill leva, jag vill må bra!!

Kommentera

